Sistemele actuale din țara noastră, care au urmărit propriul interes sub iluzia și amăgirea unor promisiuni neîmplinite, au ajuns la un apogeu care declanșează o lipsă aproape totală de încredere în autoritate. Fie că vorbim de sistemul educațional, politic, economic și religios, tiparul pare să se plieze identic. Pe acest fond al dezamăgirii și nemulțumirii oamenii sunt într-o căutare de autentic în aceste domenii esențiale vieții de zi cu zi. Din punct de vedere religios căutarea este aceeași.
În contextul actual, în care participarea la biserică nu mai reflectă neapărat nivelul căutării spirituale, se observă o tendință tot mai pronunțată de orientare către o spiritualitate personală, independentă de structurile religioase tradiționale. Această schimbare oferă o oportunitate unică pentru prezentarea evangheliei și a mesajului neprihănirii lui Hristos într-un mod autentic și relevant pentru generația actuală. Evanghelia poate avea acum o putere mai mare ca oricând și aceasta pentru ca se pregătește împlinirea acestei mari profeții biblice: „După aceea, am văzut pogorându-se din cer un alt înger, care avea o mare putere; și pământul s-a luminat de slava lui.” (Apoc. 18:1).
Avraam nu știa unde merge, dar a avut încredere în Dumnezeu. A trăit ca un străin, fără o ţară a lui, fiind condus doar de credinţă. Dumnezeu i-a promis o moștenire, dar nu una pământească, ci una eternă. Apostolul Pavel explică acest lucru: „Căci făgăduința că va fi moștenitor al lumii nu i-a fost făcută lui Avraam sau seminței lui prin Lege, ci prin neprihănirea credinței” (Romani 4:13). Astfel, moștenirea lui Avraam nu este un teritoriu, ci o realitate spirituală pentru toţi cei ce cred. Această chemare la separare nu era doar pentru Avraam, ci pentru toţi credincioșii. Cei ce Îi aparţin lui Hristos sunt moștenitori ai făgăduinţelor lui Avraam, dar această moștenire nu ţine de graniţele unui stat, ci de Împărăţia lui Dumnezeu. „Dacă sunteți ai lui Hristos, atunci sunteți sămânța lui Avraam, moștenitori prin făgăduință” (Galateni 3:29).
Scăderea numărului de credincioși din biserici
Datele recensământului din 2022 arată că Biserica Ortodoxă Română a pierdut aproximativ 2,3 milioane de credincioși într-un deceniu, scăzând de la 16,3 milioane în 2011 la 13,9 milioane în 2021. Această scădere este semnificativă, mai ales în contextul în care populația totală a României a scăzut cu doar 1,1 milioane în aceeași perioadă. Această tendință sugerează o reevaluare a apartenenței religioase și o posibilă orientare către forme alternative de spiritualitate.1
Conform datelor aceluiași recensământ, majoritatea cultelor neoprotestante din România, de asemenea au înregistrat o scădere a numărului de membri. De exemplu, numărul baptiștilor a scăzut de la 129.000 în 1992 la 103.000 în 2022. Adventiștii de Ziua a Șaptea au înregistrat o scădere de la 97.000 la 65.000 de membri. Martorii lui Iehova au înregistrat o scădere de la 49.000 în 2011 la 43.000 în 2022. Singura excepție notabilă este cultul penticostal, care a crescut de la 220.000 de membri în 1992 la peste 404.000 în 2022, reprezentând 2,5% din populație.2
Schimbări sociale și dezamăgirea față de sistemele instituționale
Pe lângă transformările din sfera religioasă, societatea românească experimentează o schimbare profundă în raportarea la instituțiile politice și sociale. Oamenii devin tot mai sceptici față de sistemele instituționale, percepându-le ca fiind corupte, ineficiente și orientate spre controlul maselor. Această deziluzie generalizată se manifestă printr-o retragere din structurile tradiționale și o căutare a unor forme alternative de organizare și exprimare a credinței și valorilor personale.
Un studiu realizat de cercetători de la Rice University a arătat că peste 20% dintre oamenii de știință atei se identifică ca fiind spirituali, deși resping religia organizată. Aceștia caută sens și adevăr prin spiritualitate, fără a adera la o religie instituționalizată. Această tendință reflectă o separare clară între spiritualitate și religie în percepția publică.3
De asemenea, o analiză a literaturii de specialitate evidențiază că mulți indivizi se autoidentifică ca fiind „spirituali, dar nu religioși” sau „mai mult spirituali decât religioși”. Această schimbare a influențat și terminologia științifică, psihologii punându-și întrebări privind validitatea cercetărilor asupra spiritualității.4
Cartea O analiză sociologică a spiritualității în bisericile evanghelice din România a doctorului Remus Runcan oferă o perspectivă detaliată asupra modului în care credincioșii evanghelici își trăiesc spiritualitatea. Studiul evidențiază o diversitate de experiențe spirituale și o tendință de a căuta o relație personală cu Dumnezeu, dincolo de structurile instituționale. Această abordare reflectă o dorință de autenticitate și o căutare a unei spiritualități vii, centrate pe experiența personală și pe relația directă cu divinitatea.
Oportunitatea prezentării evangheliei
În acest context de tranziție spirituală și socială, mesajul neprihănirii lui Hristos, capătă o relevanță deosebită. Acest mesaj, centrat pe har, credință și o relație personală cu Hristos, răspunde nevoii actuale de autenticitate și transformare interioară.
Prin prezentarea acestui mesaj într-un mod care să valorifice căutarea spirituală personală și să ofere o alternativă sănătoasă la structurile religioase tradiționale, se creează premisele pentru o renaștere a bisericii, nu ca instituție, ci ca o comunitate vie de credincioși dedicați trăirii autentice a credinței. Este un moment providențial pentru a răspunde chemării de a trăi și a împărtăși credința într-un mod autentic și transformator.
Într-o vreme în care mulți creștini privesc cu îngrijorare la starea morală și spirituală a lumii, există pericolul de a adopta o atitudine de resemnare: „oamenii nu mai vor,” „nu mai e interes,” „societatea e prea secularizată.” Astfel de gânduri, deși par realiste, pot paraliza chemarea noastră de a fi martori ai lui Hristos. Scriptura însă ne cheamă să privim cu ochii credinței, nu cu ochi critici. „Ridicaţi-vă ochii şi priviţi holdele, care sunt albe acum, gata pentru seceriş.” (Ioan 4:35)
Chiar dacă oamenii s-au îndepărtat de formele religioase tradiționale, dorul după sens, adevăr și iubire nu a murit. Dimpotrivă, în multe cazuri, neîncrederea față de instituții a lăsat loc unei căutări sincere după ceva autentic. „unde s-a înmulțit păcatul, acolo harul s-a înmulțit și mai mult” (Romani 5:20). Dumnezeu lucrează în această generație, chiar dacă nu prin canalele pe care le-am fi anticipat.
Când biserica se plânge că „lumea s-a schimbat,” uită că Hristos tocmai în vremuri de criză a adus renaștere. Nu chemarea noastră s-a schimbat, ci contextul în care o trăim. Dacă vom rămâne ancorați în spiritul evangheliei, vom fi capabili să răspundem în mod relevant așa cum ne îndeamnă Scriptura: „ Purtați-vă cu înțelepciune față de cei de afară; răscumpărați vremea!” (Coloseni 4:5)
Este timpul să ieșim din pesimismul religios și să îmbrățișăm momentul providențial pe care Dumnezeu îl oferă. Generația actuală, departe de a fi pierdută, este poate una dintre cele mai deschise către un creștinism trăit cu inima – sincer, profund și lipsit de mască. Adevărata biserică a lui Hristos va renaște nu prin revenirea la forme vechi, ci prin puterea vieții noi în Hristos. Ca în zilele apostolilor, nu structurile vor duce evanghelia până la marginile pământului, ci oamenii transformați. „Voi însă sunteți o seminție aleasă, o preoție împărătească, un neam sfânt, un popor pe care Dumnezeu Și l-a câștigat ca să fie al Lui, ca să vestiți puterile minunate ale Celui ce v-a chemat din întuneric la lumina Sa minunată.” (1 Petru 2:9).
1. https://www.g4media.ro/recensamant-biserica-ortodoxa-a-pierdut-23-milioane-de-credinciosi-intr-un-deceniu-a-crescut-ponderea-penticostalilor-aproape-1-din-populatie-atei.html?utm_source=chatgpt.com
2. https://www.gandul.ro/actualitate/religia-din-romania-cu-cea-mai-mare-crestere-in-ultimii-30-de-ani-20075003?utm_source=chatgpt.com
3. https://semneletimpului.ro/religie/spiritualitate/oamenii-de-stiinta-atei-resping-religia-si-prefera-spiritualitatea.html
4. https://www.academia.edu/96009869/Religie_religiozitate_%C5%9Fi_spiritualitate_note_pe_marginea_unei_diferen%C5%A3ieri_conceptuale
Te invit să studiezi Scriptura împreună cu noi, pentru a putea înțelege mai profund vestea bună a lui Hristos (Evanghelia).
Contactează-ne